Piilo-opetussuunnitelma
tarkoittaa kirjoittamattomia sosiaalisen vuorovaikutuksen sääntöjä,
joita noudatetaan vaikka niitä ei ole opetettukaan. Laajasti siihen
kuuluu miten pukeudutaan, toimitaan ja
reagoidaan erilaisissa
sosiaalisissa tilanteissa. Mitä tehdä ja milloin, kelle puhua ja kuinka,
mistä asioista pitää huolehtia ja mistä ei tarvitse välittää jne.
Koulun piilo-opetussuunnitelmaan kuuluu
• Tuntea opettajan odotukset
• Miten käyttäytyä milläkin oppitunnilla
• Kehen koulukaveriin voi luottaa ja ketä varoa
• Hyvän käytöksen salaisuus
• Huonon käytöksen tunnistaminen
Sekä
kouluissa että työpaikoilla on kirjoittamattomat sääntönsä eli
piilo-opetussuunnitelma. Uusien opiskelijoiden ja työntekijöiden
oletetaan oppivan ja hallitsevan piilo-opetussuunnitelma lyhyessäm
ajassa ilman että se erikseen heille opetetaan. Autismin kirjon
oppijoille uuden työympäristön piilo-opetussuunnitelmaa on usein
kuitenkin vaikea ymmärtää.
Keltikangas-järvinen, Liisa (2010), Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. helsinki: WSOY
Sahlberg,
P. & Leppilampi, A. (1994). Yksinään vai yhteisvoimin? Yhdessä
oppimisen mahdollisuuksia etsimässä. Helsinki: Yliopistopaino.
TRANSLATE
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Blogiarkisto
-
►
2016
(6)
- ► toukokuuta (2)
- ► tammikuuta (4)
-
▼
2015
(21)
- ► joulukuuta (4)
- ► toukokuuta (1)
- ► huhtikuuta (2)
-
▼
maaliskuuta
(14)
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Piilo-opetussuunnitelma
- Muutosvastarinta
- Miten selviät sosiaalisissa tilanteissa
- Hyvä vuorovaikutus on huomaamatonta
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Assikulttuurit edistää vuorovaikutusta
- Assinainen
- Puhutaan asiaa
- Vuorovaikutustaitoja ei opita maton alle lakaisemalla
- Perinteisen ja yhteistoiminnallien oppiminen
- Rakentava vuorovaikutus
- Uuden kohtaaminen
- Miten selviät sosiaalisissa tilanteissa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti