TRANSLATE

maanantai 2. maaliskuuta 2015

Uuden kohtaaminen

Tullakseen toimeen uudessa ympäristössä lapsen, nuoren tai aikuisen pitää ymmärtää opettajan tai esimiehen persoonallisuus ja odotukset. 

Useimmat ihmiset oppivat nämä uudessa paikassa jo viikossa. He opivat, kenen kanssa voi laskea leikkiä ja millaista leikkiä. Ketkä eivät oppilaiden tai alaistensa sutkauksia ymmärrä. Mikälaista työpanosta kukin opettaja tai pomo odottaa. Miten eri opettajat tai esimiehet pitävät sovituista aikatauluista kiinni.

Uudessa luokassa oppilaat oppivat kenenkään kertomatta milloin tunneilla voi kuiskata ja milloin pitää olla aivan hiljaa; kuka vaatii tarkkaa sääntöjen noudattamista kuka ei. Mutta autismin kirjon
oppijoille nämä asiat tuottaa vaikeuksia.

Piilo-opetussuunnitelma koulun ulkopuolella on monelle assille vielä vaikeampi. Voiko vieraiden kyytiin mennä? Bussin kuljettaja on vieras, mutta hänen kyytiinsä voi mennä. Entä tuntematon autoilija, joka pysähtyy tarjotakseen kyydin? Kaupan kassa on tuntematon, mutta hänen kanssaan
voi jutella. Entä puiston penkillä istuva tuntematon, joka tarjoaa kaljapullostaan huikkaa?